چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ دانش‌آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر، از پایان‌نامه خود با عنوان «حقوق زنان در تفسیر المیزان و مجمع‌البیان و تاثیر نگاه عصری بر آن در تفسیر المیزان»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم طاهره کشاورزیان، دانش‌آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر، از پایان‌نامه خود با عنوان: «حقوق زنان در تفسیر المیزان و مجمع‌البیان و تاثیر نگاه عصری بر آن در تفسیر المیزان» با راهنمایی حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست و داوری محسن برقی‌کار دفاع کرد.

کشاورزیان در دفاع از پایان‌نامه خود گفت: این پژوهش به کاوش در دیدگاه‌های دو تفسیر معتبر اسلامی، المیزان و مجمع‌البیان، درباره حقوق فردی و اجتماعی زنان می‌پردازد.

وی افزود:“حقوق زنان مفهومی بنیادی در حوزه حقوق بشر و عدالت اجتماعی است که به مجموعه‌ای از حقوق و آزادی‌های مرتبط با زنان اطلاق می‌شود که شامل حقوق فردی و حقوق اجتماعی است”.

در ادامه، کشاورزیان به تحلیل روش‌های تفسیر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و فضل بن حسن طبرسی در مجمع‌البیان پرداخت و گفت:“علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اتخاذ رویکردی فلسفی و عرفانی، به تبیین جایگاه زن در پرتو مفاهیم قرآنی و اصول فلسفه اسلامی اهتمام ورزیده است.

وی بر عدالت و توازن در حقوق زنان و مردان تأکید کرده و تفاوت‌های موجود را ناشی از تفاوت‌های طبیعی و نقش‌های اجتماعی می‌داند”.

از سوی دیگر، کشاورزیان درباره تفسیر مجمع‌البیان بیان داشت:“تفسیر مجمع‌البیان به قلم فضل بن حسن طبرسی، با رویکردی جامع‌نگر و فقهی به تحلیل آیات مربوط به حقوق زنان پرداخته است. طبرسی با استناد به روایات و منابع تاریخی، به تبیین نقش‌ها و وظایف زنان در خانواده و جامعه پرداخته و بر اهمیت رعایت حقوق زنان تأکید کرده است”.

کشاورزیان هدف اصلی این پژوهش را بررسی تأثیر این دو رویکرد بر فهم و تفسیر آیات قرآنی مرتبط با حقوق زنان و بررسی قابلیت استفاده از این تفسیرها به عنوان منابعی ارزشمند برای ارتقای حقوق زنان و تحقق عدالت اجتماعی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha